Feb 24, 2011

Pet-Friendly Day

Semalam merupakan hari Pet-Friendly di rumah saya.Kenapa saya cakap macam tuh sebab satu hari suntuk saya melayan kerenah anak iguana dan anak burung Budgie saya.Tak cukup dengan tu..siap cucikan cage dan mandikan diorang sekali.Kasi wangi-wangi sikit..hehe

Saya paling malas bab-bab cuci cage ni especially cage Chicken..Tapi kena paksakan diri sebab kalau tak cuci lama..nanti bau badan Chicken sangat busuk..Dan satu lagi nanti Chicken boleh dapat penyakit kulit..

Sebenarnya bela iguana ni susah jugak mula-mula..bukan susah dari segi melayan tapi dari segi maintenance dan penjagaan.Macam-macam nak kena monitor.Temperature,lampu UV,makanan,vitamin,kesihatan...tapi minat punya pasal..layankan je laa..hehe.

So sekarang saya nak cerita apa yang membuatkan saya malas sangat nak cuci cage Chicken ni...Nak tau nape..mari baca dan lihat gambar di bawah:



Cage Chicken ni sangat berat..berkilo-kilo gak.Cage dia ni sebenarnya akuarium ikan saiz sederhana.Nasib baik bukan yang besar,kalau tak pengsan laa nak angkat.Mula-mula saya keluarkan semua aksesori yang ada dalam cage ni.Kemudian saya angkat cage ni ke balkoni sebab lepas ni akan berlakunya aktiviti yang agak kotor dan berhabuk.(Sebab ni laa saya malas nak cuci..sebab saya ada asma..huhu)




Base untuk cage Chicken ni saya guna kayu lembut seperti gambar di atas.Yang ni boleh dibeli kat Pet Safari Ikano Damansara atau pon pet shop besar yang lain.Sebelum mula,saya hamparkan dulu surat khabar.Kemudian baru laa saya mulakan dengan mengasingkan kayu ni dengan bendasing yang lain..(contoh : bahan kumuhan Chicken dan sisa makanan) kalau tak asingkan nanti takut ada serangga lain buat sarang especially semut dan lipas.Lepas baru laa dijemur..selalunya kalau hari panas..sehari pon dah cukup.





Dah setel tuh..cage tuh dah boleh dicuci.Selalunya saya guna Reptile Relief (Seperti gambar di atas) Ini sebenarnya ubat untuk disapu pada badan Chicken untuk mengelakkan parasit.Iguana ni kalau tak dijaga mudah terkena jangkitan kulit.Kadang-kadang saya guna Dettol jugak..nak jimat ubat Reptile Relief katenya..hehe.

Ok..selepas cage dah siap dicuci...dah boleh dijemur...hehe...Selesai laa satu keja rumah...hehe


1 comments:

ryhan ann said...

hehehe...rajin betul liza nih...kalo ryhan nk cuci2 camni alamak...mau sehari suntuk tergolek atas katil...hhahahaha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...