Aug 28, 2013

Review : Valentina Eau De Parfum by Valentino



“A woman's perfume tells more about her than her handwriting. ”
  Christian Dior




The fashion house of Valentino launches its new fragrance named Valentina in mid-September 2011. The fragrance, inspired by Rome and Italian flavors, is developed in collaboration with Puig and perfumers Alberto Morillas and Olivier Cresp.
The composition is designed as a fresh floral - fruity - oriental, full of contradictions, simultaneously delicate and strong, elegant, sensual, rebellious and fun.
It starts off with bergamot from Calabria and white truffles from Alba. Amalfi orange blossoms, sweet jasmine, tuberose and wild strawberries compose the perfume's heart, settling on the base of cedar, vanilla and amber.
The face of the advertising campaign is model Freja Beha Erichsen, shot by David Sims. Valentina is available as 30, 50 and 80 ml EDP with additional body lotion, body oil, shower gel and deodorant.

Top Notes :
Bergamot, Tuber

Middle Notes : 
Jasmine, African Orange Flower, Tuberose, Wild Strawberry

Base Notes : 
Virginia Cedar, Amber, Vanille


Assalamualaikum & Salam Sejahtera.

Saya tak pernah lagi buat review pasal perfume kan? So, ini kali pertama saya nak review pasal perfume. Kebetulan perfume lama saya, Jimmy Choo dah habis...memang terpaksalah cari perfume baru. Saya ni jenis suka tukar-tukar perfume baru bila dah habis. Sebab saya ni cepat jemu..Tak kisahlah jenama apa asalkan bau sweet dan tahan lama. Kepada peminat perfume yang suka haruman manis/sweet, saya sarankan korang cuba perfume ni. Mula-mula jatuh hati sebab botol perfume ni comel dan unik sangat! Tak sangka pula bau perfume ni taste saya...selalunya bila saya nak beli perfume memang kena dapat approval dari Mr Kudud sebab dia yang selalu belikan perfume saya. Kalau bos kata ok...baru boleh beli !

Valentina EDP ni ada 3 jenis botol..yang pertama ada satu bunga sahaja pada botol...yang kedua ada 3 bunga pada botol (seperti saya punya) dan yang ketiga botol berwarna gelap sedikit. Apa perbezaannya? Haruman sebenarnya sama cuma kepekatan haruman sahaja yang berbeza. Saya pilih botol yang kedua sebab baunya tak terlalu strong...just nice. Perfume ada 30 ml, 50ml dan 80 ml. Harga pun berbeza-beza mengikut jenis kuantiti, kepekatan dan botol perfume.


Perfume ni agak tahan lama...pretty decent. Pasal tahan lama satu-satu perfume ni sebenarnya bergantung pada orang jugak Ada orang pakai tahan lama..ada yang tidak. So far bila saya pakai lebih dari 8 jam, bau masih melekat pada baju dan kulit. Kadang-kadang sampai nak mandi pun masih ada bau perfume ni. Cuma bau tak kuat macam mula-mula saya spray sebelum keluar rumah. Masa saya beli perfume ni...saya tak ambil set..tapi dapatlah free gift shower gel, miniature dan 2 tester. Itu pun jenuhlah membodek sales man kat Metrojaya tu...Botol shower gel dan miniature tu comel gila. Confirm simpan bila dah habis pakai ! Satu je yang saya kurang berkenan pasal botol perfume ni...bunga pada botol ni macam fragile sangat. Takut pulak nak simpan dalam handbag bila keluar rumah. Dah la saya ni ganas bila simpan barang dalam bag..selalu berterabur barang. Takut pulak bunga pada botol tu rosak nanti. Nasib baik dapat miniature...maybe saya letak miniature je dalam handbag.

Kalau korang sukakan haruman yang manis, lembut, classy, sensual dan feminin..
mungkin perfume ini sesuai untuk dicuba.:)



Love,
LIZA RAZAK





FOLLOW ME :

- Posted using BlogPress from Liza Pypylamb's iPad


25 comments:

Story Nadya said...

Nad suka perfume :)

Unknown said...

yam suka sangat perfume..:)

AiniHalim said...

Assalamualaikum,

hi..Aini sama mcm sis lah... suka beli perfume..tp bukan tunggu sampai hbs br beli.. klau perfume aini tinggal separuh or yg branded jual murah aini akan beli.. but before that must have opinion from my hubby.. klau dia suka br Aini beli..hehe...

i will find the perfume tht sis tunjuk tu.. mesti sedap kan..?

HeNRieTTa JoSe said...

Mcm kena ngn citarasa rietta jerr...bleh larr rietta try carik lepas nie...tunggu EA rietta abis dlu...

Pss....stu jerr SD tu...adapter jerr ada dua...ke size mini dan size SD...sebab kad asal size micro....

Mizz Aiza said...

wangi tu.. :D

Lelaki said...

sesuai sgt pada para gadis.

Cik Itah said...

mesti wangi ni kan...like!

pinky said...

mesti wangi...sewangi harganya...hehehe...=)

aswaleyla said...

nampak mcm wangi , botol pon da lawa . nak cube pulak rasenye .

E'in said...

Mesti mahal kan kak? Skrg nie ein gune victoria secret je...

Sharif Abdul Rahman said...

Mesti sangat wangi :)

Zura said...

mmg bunga tu dilekatkan kt botol erk... nice !!

Liza Razak said...

@Nadya Dyana : samalah kita :)

Liza Razak said...

@Che Siti Maryam : yeay..kita geng!!

Liza Razak said...

@Noor Aini : memang best sis...favourite saya ni !

Liza Razak said...

@HeNRieTTa JoSe : kalau nak tambah collection pun boleh jugak :)

Liza Razak said...

@Mizz Aiza (Dunia Kecil) : memang wangi sis :)

Liza Razak said...

@Lelaki: betul tu :)

Liza Razak said...

@Cik Itah@Rama Rama Pendek : memang wangi dan best perfume ni sis :)

Liza Razak said...

@pinky : hehe..betul tu sis :)

Liza Razak said...

@Leyla : nanti cubalah sis :)

Liza Razak said...

@E'in : boleh tahan jugak harganya..akak husband belikan..hehe

Liza Razak said...

@Sharif Abdul Rahman : betul tu..hehe :)

Liza Razak said...

@Zura Lee : a ah..salah satu sebab saya beli perfume ni pasal botol dia yang cantik tu..hehe

Shopping Heaven Dot Net said...

Suka baca review awak utk perfume ni, sounds so sincere. Anyway, i minta izin link kannya as a review in my blogshop ya. Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...